Spis treści

    Zielony wodór – ekomobilna przyszłość jest coraz bliżej

    Rozwój w branży motoryzacyjnej nie ogranicza się jedynie do pojazdów bateryjnych czy hybrydowych. Jeden z nowych pomysłów to układy napędzane energią wytworzoną z wodoru. Zarówno wielu producentów samochodów, jak i entuzjastów motoryzacji w wodorze, jako alternatywnym źródle energii pokłada duże nadzieje. Na rzeczywiste rozpowszechnienie tego rodzaju napędu z pewnością wpłyną nowo otwarte inwestycje – stacje tankowania wodoru „NESO”.

    Wodór –  co to jest i jakie ma zalety

    Wodór to bezbarwny, bezwonny, pozbawiony smaku gaz. Jest lżejszy od powietrza, przez co unosi się wyżej niż ziemska atmosfera. Z tego powodu nie występuje naturalnie i musi zostać wytworzony. Wodór można wytworzyć w wyniku wielu różnych procesów, które kategoryzuje się poprzez kolory – w każdym przypadku powstaje ten sam gaz o takich samych właściwościach. Istnieje wiele odcieni wodoru. Cztery najczęściej spotykane to:

    • Brązowy wodór – powstający w wyniku zgazowywania węgla, czego efektem jest wydzielanie tzw. gazu koksowniczego zawierającego oprócz wodoru także gazy cieplarniane;
    • Szary wodór – powstający w procesie spalania gazu ziemnego, z czego powstają również szkodliwe tlenki węgla;
    • Niebieski wodór – powstający tak samo, jak jego szary odpowiednik, jednak przy jego produkcji wychwytuje się większość tlenków węgla, które następnie przetwarza się lub bezpiecznie magazynuje;
    • Zielony wodór – wytwarzany z wody w elektrolizerach zasilanych energią odnawialną, przy produkcji której środowisko naturalne nie odnosi żadnych szkód.

    Zielony wodór – właściwości i proces powstawania

    Zielony wodór powstaje w procesie elektrolizy przeprowadzanej w urządzeniach zasilanych energią odnawialną. Proces ten polega na rozdzieleniu wody na tlen i wodór. Używając do tego czystej, ekologicznej energii elektrycznej, całkowicie niweluje się emisję szkodliwych substancji. Właśnie z tego względu zielony wodór nazywa się najczystszym paliwem przyszłości.

    Gaz, jakim jest zielony wodór, to jeden z kluczowych elementów nieuniknionej transformacji energetycznej potrzebnej, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla i powstrzymać zmiany klimatyczne.

    Zalety tego czystego paliwa w kontekście nowego systemu energetycznego mówią same za siebie. Pojazdy napędzane tym gazem nie emitują żadnych spalin, a jedynie parę wodną. Zielony wodór wytwarza się przy użyciu odnawialnych, a więc nieskończonych zasobów naturalnych. Wodór można kompresować do wysokich ciśnień i przechowywać jako źródło energii do wykorzystania, kiedy jest potrzebne.

    Wodorowe stacje NESO – czym są?

    W trzecim kwartale tego roku pojawiły się dwa nowe, pierwsze tego typu punkty na mapie Polski – stacje tankowania wodoru. Pierwsza z nich znajduje się w Warszawie (ul. Tango 4), druga w Rybniku (ul. Budowlanych 6). Stacje NESO (od słów „Nie emituje spalin, oczyszcza”) powstały przy współpracy spółek Grupy Polsat Plus z ZE PAK. To obecnie jedne z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Na ich dachach ESOLEO zamontowało instalacje fotowoltaiczne o mocy 19kWp, które produkują energię prosto ze słońca, dostarczając prąd do stacji. Jej nadwyżki są zaś przechowywane w zainstalowanych w pobliżu magazynach energii o pojemności 60kWh.

    Jak działają stacje NESO?

    Stacje tankowania wodoru NESO są publiczne, samoobsługowe i intuicyjne. Mogą z nich korzystać wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych wodorem. Wodór na stacje przewozi się z wykorzystaniem specjalnych kontenerów typu MEGC zwanych wodorowozami, które potrafią jednorazowo dostarczyć tonę H2. Na miejscu gaz ten przetacza się i kompresuje do systemu zbiorników średnio i wysokociśnieniowych, skąd przez dystrybutor trafia prosto do pojazdów.

    Sam proces tankowania wodoru nie różni się zbytnio od tego na tradycyjnej stacji benzynowej. Podobnie jak przy konwencjonalnym paliwie, należy zdjąć pistolet z dystrybutora, umieścić w pojeździe i nacisnąć przycisk uruchamiający tankowanie. Po kilku minutach samochód wodorowy będzie już zatankowany. Cały proces tankowania opisano na oficjalnej stronie stacji NESO.

    Na Stacji NESO można tankować zarówno auta osobowe do ciśnienia 700 bar, korzystając z dystrybutora H70 oraz autobusy do ciśnienia 350 bar z dystrybutora H35. Czas tankownia trwa odpowiednio 5 minut dla samochodu osobowego i 15 minut dla autobusu

    Użytkowanie samochodów wodorowych

    Korzystanie z samochodu wodorowego nie różni się znacznie od użytkowania tradycyjnego samochodu spalinowego. Obecnie samochody wykorzystujące wodór są pojazdami elektrycznymi. Wodór ze zbiorników w samochodzie łączy się z tlenem z atmosfery. Przy wykorzystaniu ogniwa paliwowego powstaje energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny pojazdu oraz destylowana para wodna, która jest emitowana do atmosfery. Część pary wodnej, która nie została uwolniona do atmosfery, skrapla się w samochodzie i jest przez niego automatycznie usuwana.

    W planach Grupy jest budowa kolejnych takich stacji. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do rozpowszechnienia rozwiązania, jakim są ekologiczne auta wodorowe.

      * Pola wymagane

      Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą, dzięki którejoszczędzisz na rachunkach za prąd i zadbasz o środowisko.

      Twoje zgłoszenie zostało zarejestrowane w naszym systemie. Niebawem nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

      Pozdrawiamy ESOLEO

      Mój prąd 5.0
      Zadzwoń
      Kontakt z doradcą

        * Pola wymagane

        Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą, dzięki którejoszczędzisz na rachunkach za prąd i zadbasz o środowisko.

        Twoje zgłoszenie zostało zarejestrowane w naszym systemie. Niebawem nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

        Pozdrawiamy ESOLEO

          * Pola wymagane

          Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą, dzięki którejoszczędzisz na rachunkach za prąd i zadbasz o środowisko.

          Twoje zgłoszenie zostało zarejestrowane w naszym systemie. Nasz doradca skontaktuje się z Tobą w celu umówienia bezpłatnego audytu w ciągu 8 dni roboczych.

          Pozdrawiamy ESOLEO